2016-01-11 13.25.16

Batist Vermeulen (aka Tist) is an interdisciplinary artist from Belgium.

The ‘Condition Humaine’ and ‘mismatch are central themes in his works. With curiosity as a force, he looks at himself as a human being with doubts, fears, etc. and tries to project what he sees and feels on the world to see if there’s solution in some kind of response. Acknowledging his doubts and uncertain search offers a grip and drive. Even if this search doesn’t lead to direct responses or solutions, in the process there’s realness and beauty to be found.
Look close enough and you will see the sun shining through the cracks.

By allowing for loss of control in the production process, objets trouvés, deconstruction, and fragmentation but also by deliberately not finishing, showing a process, and combining natural and unnatural materials, he aims to create fresh, honest and captivating works.

Batist strives to distance himself from beauty ideals by challenging existing frameworks, icons, and concepts, resulting in images that ‘stick’. At the same time he combats this gravity with lightness using a touch of humor. A cartoonist turned sculptor, that’s how you might describe him. Other call it Neopop with a twist.

You can find duality in his work in various forms: functional forms vs. dysfunctionality, lollipop colors vs. melting heads, nature mimicking with artificiality.

His way of working starts with many sketches to arrive at a refined concept. But within the concept, he gives himself creative space in execution. Whether the initial concept remains intact is irrelevant. The end justifies the means.

All concepts and images are the property of Tist (Batist Vermeulen) and may not be reproduced or used without permission.

 

Als er één constante in mijn werk kan benoemd worden, dan moet het wel de continue zoektocht naar nieuwe ideeën zijn en het plezier van het experimenteren.

Batist Vermeulen (Tist) is een multidisciplinaire kunstenaar die bekend staat voor zijn popart met een randje en ‘vrolijke vervreemding’.

De ‘Condition Humaine’ is een centraal thema in mijn werken. Zo ben ik in staat overtuigend uiting te geven van mijn genuanceerd mensbeeld/wereldbeeld met vertwijfeling als kracht, als binding.
Die onzekerheid erkennen, geeft een stukje gemoedsrust en zelfvertrouwen.

Dat doe ik door in het productieproces controleverlies toe te laten, door te werken met toevalligheden, objets trouvés, deconstructie en fragmentering. Door het bewust niet afwerken, maar tonen van een
proces. En vooral ook door het combineren van natuurlijke en onnatuurlijke materialen.

Inhoudelijk tracht ik afstand te nemen van schoonheidsidealen, door bestaande kaders, iconen, en concepten uit te dagen en zo te komen tot beelden die ‘blijven plakken’. Het uitbeelden van de ‘mismatch’: ons lichaam en onze geest zijn niet klaar voor de tijd waarin we leven. Die zwaarte wil ik met lichtheid bestrijden met behulp van een vleugje humor. Een cartoonist die beeldhouwer is geworden, zo zou ik me ook wel kunnen omschrijven.

Zwaarte en lichtheid liggen dan ook even dicht bij elkaar als schoonheid en lelijkheid. Die dualiteit vind je in m’n werk in verschillende vormen terug: functionele vormen vs. disfunctionaliteit, lollypopkleuren vs. wegsmeltende koppen, natuurmimicking met artificiele elementen. Het hoeft niet te verwonderen dat ik veel inspiratie haal uit mijn GFT-bak.

Mijn werken geven blijk van het controleverlies rondom mij. De wereld raast maar door en wij draaien automatisch mee. Soms hollen we achter de feiten aan. Deze herkenbare rusteloosheid is zowel in vorm, materiaal en kleur als in de titels terug te vinden.

Tegelijkertijd wil ik een nieuwe manier van werken laten zien… waarbij geen vaststaand concept wordt uitgewerkt, maar juist vertrokken wordt vanuit een org­­anisch creatieproces. Of er op voorhand een uitgekiend concept wordt, is hier irrelevant. The end justifies the means.

Het gaat dus niet om het uitbeelden van een concept of zo mooi mogelijk uitwerken van een idee, maar om het overbrengen van een gevoel, een state of mind. De vorm, kleuren en gebruikte materialen vertellen het verhaal.

Batist ‘Tist’ Vermeulen

Fragment uit Welcome to Tistopia – statement 2022

Voor prijzen of aanvragen: infoatstudiotist.be

Alle concepten en beelden zijn eigendom van Tist (Batist Vermeulen) en mogen niet zonder toestemming gereproduceerd of gebruikt worden.